Volwassen Digitale Overheid
De digitalisering van de overheid heeft gezorgd voor enorme verbetering van de efficiëntie. Tegelijkertijd voltrekken zich catastrofes. Het schandaal rond de kinderopvangtoeslag is het symbool geworden van maatschappelijke problemen die mede voortkomen uit de digitalisering van de overheid, zoals de toenemende schuldproblematiek, de verminderde wendbaarheid van overheden en het eroderen van de rechtsbescherming voor burgers. Het zijn symptomen van structurele problemen in de organisatie van de digitale overheid.
Volwassen Digitale Overheid biedt het overzicht dat nodig is voor openbaar bestuur met een menselijk gezicht in een digitale tijd. Daarnaast illustreren tientallen columns kort en toegankelijk hoe de digitalisering concreet wordt in het leven van mensen. De opbouw van het boek aan de hand van een landkaart en praatplaten maakt het uitermate geschikt voor workshops en onderwijs.
Tenslotte is het boek ook een appèl aan politiek en bestuur. Het legt de oorzaken bloot van een democratisch tekort bij de inrichting van de digitale infrastructuur. Echter niet zonder een uitweg te schetsen. Een weg naar besluiten die niet alleen steeds efficiënter zijn, maar ook rechtvaardiger.
Een must-read voor elke overheidsprofessional.
Inhoudsopgave
Voorwoord 1. Inleiding |
7 9 |
DEEL 1 DE MAGIE VAN REGELS | 50 |
2. Regels | 53 |
3. Formele regels | 69 |
4. Standaarden | 91 |
5. Data in de Bureaucratie | 99 |
COLUMNS DEEL 1 | 109 |
DEEL 2 DE NIEUWE TECHNIEK | 122 |
6. De relatie met techniek | 125 |
7. Techniek als ontwerp en techniek als implementatie | 135 |
8. Software en informatie- en communicatietechnologie | 143 |
9. Automatische netwerkbeslissingen | 161 |
10. Gegevensuitwisseling | 179 |
11. De invloed van data-analyse op het individuele besluitvormingsproces | 197 |
12. Wat reguleert | 209 |
COLUMNS DEEL 2 | 221 |
DEEL 3 COLLECTIEF BESLUITVORMINGSPROCES | 234 |
13. Proces van besluitvorming | 237 |
14. Belangen | 247 |
15. De ontwikkeling van infrastructuur | 265 |
COLUMNS DEEL 3 | 275 |
DEEL 4 BEGINSELEN | 288 |
16. Beginselen: een kwaliteitskader voor rechtvaardigheid | 291 |
COLUMNS DEEL 4 | 307 |
DEEL 5 DE HANDELINGSSITUATIE | 322 |
17. De handelingssituatie | 325 |
18. Nieuwe situatie, nieuwe normen | 333 |
19. Naar een volwassen digitale overheid: de politieke opgave | 341 |
COLUMNS DEEL 5 | 345 |
20. Nawoord: wat kun jij doen? | 359 |
Dankwoord | 361 |
Lijst van figuren | 363 |
Lijst van tabellen | 365 |
Literatuur | 367 |
Inhoudsopgave DEEL 1
DEEL 1 DE MAGIE VAN REGELS |
|
2. REGELS | 53 |
2.1. Onze worsteling met regels | 55 |
2.2. Wat zijn regels? | 57 |
2.3. Regels als instituties op papier | 61 |
2.4. Een verkenning van de driedeling | 62 |
2.5. Nut en gebruik van de indeling | 64 |
3. FORMELE REGELS | 69 |
3.1. Het ontstaan van het telegraaf monopolie | 70 |
3.2. Formele regels | 71 |
3.3. De moderne bureaucratie | 72 |
3.4. De administratieve organisatie | 74 |
3.5. Softwarelicenties | 74 |
3.6. Toegeeflijke licenties | 76 |
3.7. Publieke softwarelicenties | 78 |
3.8. Softwarelicenties vergeleken | 79 |
3.9. Nieuwe eigendomsregels, een nieuwe rationaliteit | 81 |
3.10. Een licentie op het product of is de licentie het product? | 83 |
3.11. Open source software vanuit het perspectief van de overheid | 84 |
3.12. De situatie in Nederland | 87 |
3.13. Conclusies | 89 |
4. STANDAARDEN | 91 |
4.1. Na het telegraafmonopolie | 91 |
4.2. Standaarden als gedeelde strategieën | 92 |
4.3. Conformiteit | 95 |
4.4. Betrouwbaarheid: de zekerheid van regelmaat | 96 |
4.5. Conclusies | 96 |
5. DATA IN DE BUREAUCRATIE | 99 |
5.1. Classificaties | 99 |
5.2. ICT en de automatisering van het administratief apparaat | 100 |
5.3. Classificaties als boundary object | 101 |
5.4. Digitalisering en uitwisseling van gegevens | 101 |
5.5. Formele regels | 102 |
5.6. Eenmalige vastlegging | 103 |
5.7. Data creep | 103 |
5.8. Data drift | 104 |
5.9. Organisational drift | 104 |
5.10. Legal drift | 105 |
5.11. Padafhankelijkheid | 106 |
5.12. Conclusies | 106 |
COLUMNS DEEL 1 | 109 |
Inhoudsopgave DEEL 2
DEEL 2 DE NIEUWE TECHNIEK |
|
6. DE RELATIE MET TECHNIEK | 125 |
6.1. Affordances | 126 |
6.2. No master mind | 128 |
6.3. Agency | 128 |
6.4. Miskende technologie | 130 |
6.5. Alles ligt in de relatie | 132 |
6.6. Conclusies | 133 |
7. TECHNIEK ALS ONTWERP EN TECHNIEK ALS IMPLEMENTATIE | 135 |
7.1. Hoe verandert techniek de handelingssituatie | 135 |
7.2. Ontwerp, implementatie en relatie | 136 |
7.3. Agency opnieuw bekeken | 140 |
7.4. De parallellen en verschillen tussen instituties en implementaties | 140 |
7.5. Conclusies | 142 |
8. SOFTWARE EN INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE | 143 |
8.1. De bijzonderheid van software |
143 |
8.2. Het algoritme achter Google | 144 |
8.3. Wat is een database? | 146 |
8.4. Regels als data | 148 |
8.5. Een perfecte implementatie van regels? | 150 |
8.6. Kunstmatige intelligentie hoog over | 151 |
8.7. Neurale netwerken | 152 |
8.8. Vergelijking van beslisregels en neurale netwerken | 156 |
8.9. Conclusies | 158 |
9. AUTOMATISCHE NETWERKBESLISSINGEN | 161 |
9.1. Overheden die besluiten nemen | 162 |
9.2. Van wet naar software | 164 |
9.3. Datagebruik | 167 |
9.4. Lokale registraties | 170 |
9.5. Datalevering | 172 |
9.6. Het systeem als geheel | 174 |
9.7. Conclusies | 175 |
10. GEGEVENSUITWISSELING | 179 |
10.1. De bureaucratische cloud | 180 |
10.2. Formele en materiële historie | 181 |
10.3. Regie op gegevens? | 183 |
10.4. Logging, repressieve beveiliging en inzicht in gebruik | 188 |
10.5. Gegevensuitwisseling voor fraudebestrijding | 190 |
10.6. Geen lijn in gegevensuitwisseling basisregistraties | 192 |
10.7. Conclusies | 194 |
11. DE INVLOED VAN DATA-ANALYSE OP HET INDIVIDUELE BESLUITVORMINGSPROCES | 197 |
11.1. Het dienstverleningsproces, doorwerking en feedback | 197 |
11.2. Fraudebestrijding via gegevenskoppelingen | 200 |
11.3. De directe invloed van data-analyse | 204 |
11.4. De invloed van data-analyse op het werk van ambtenaren | 207 |
11.5. Conclusies | 208 |
12. WAT REGULEERT? | 209 |
12.1. Lessigs regulerende modaliteiten | 209 |
12.2. Regels, technologie en het perspectief van de burger | 213 |
12.3. Meerdere rationaliteiten | 214 |
12.4. Een andere manier van kijken naar de overheid | 215 |
12.5. Een landkaart van de bureaucratische cloud | 216 |
12.6. Maatschappelijke, wetenschappelijke en ambtelijke discussies op de kaart | 218 |
12.7. Conclusies | 220 |
COLUMNS DEEL 2 | 221 |
Inhoudsopgave DEEL 3
DEEL 3 COLLECTIEF BESLUITVORMINGSPROCES |
|
13. PROCES VAN BESLUITVORMING | 237 |
13.1. Collectieve besluitvorming | 237 |
13.2. Institutioneel perspectief | 238 |
13.3. Keuzeruimte | 239 |
13.4. De ontwikkeling van infrastructuur | 241 |
13.5. Wie beslist over wat reguleert? | 243 |
13.6. Conclusies | 245 |
14. BELANGEN | 247 |
14.1. Wat is een belang? | 247 |
14.2. Onderhandelingen | 248 |
14.3. Wat levert waarde op? | 249 |
14.4. Neveneffecten - ontvlechten van belangen I | 250 |
14.5. Belangen verenigen met technische middelen - ontvlechten van belangen II | 251 |
14.6. Tijd en transparantie - ontvlechten van belangen III | 253 |
14.7. De relatie tussen inhoud en proces | 254 |
14.8. Belangen in verschillende processen van besluitvorming | 258 |
14.9. Conclusies | 261 |
15. DE ONTWIKKELING VAN INFRASTRUCTUUR | 265 |
15.1. Inleiding | 266 |
15.2. Korte samenvatting: het institutionele kader van de bureaucratische cloud | 266 |
15.3. De keuzeruimte op het niveau van infrastructuur | 269 |
15.4. De rationaliteit op het niveau van infrastructuur | 270 |
15.5. Hoe de infrastructurele keuzes andere keuzes beïnvloeden | 271 |
15.6. Conclusies | 272 |
COLUMNS DEEL 3 | 275 |
Inhoudsopgave DEEL 4
DEEL 4 BEGINSELEN |
|
16. BEGINSELEN: EEN KWALITEITSKADER VOOR RECHTVAARDIGHEID | 291 |
16.1. Een intuïf begrip van beginselen | 291 |
16.2. Twee regulerende mechanismen | 293 |
16.3. Administratieve rechtvaardigheid | 294 |
16.4. Drie belangrijke beginselen en hun toepassing | 298 |
16.5. Welke beginselen en de beginselmethode | 301 |
16.6. Kijken vanuit de wet of kijken vanuit beginselen? | 304 |
16.7. Conclusies | 305 |
COLUMNS DEEL 4 | 307 |
Inhoudsopgave DEEL 5
DEEL 5 DE HANDELINGSSITUATIE |
|
17. DE HANDELINGSSITUATIE | 325 |
17.1. Wat is de handelingssituatie? | 326 |
17.2. Elementen in de handelingssituatie | 326 |
17.3. Patroon 1: sneeuwbaleffect | 326 |
17.4. Patroon 2: correctiewaterval | 328 |
17.5. Patroon 3: polarisatie van de oordeelsvorming | 329 |
17.6. Patroon 4: rechtsbesmetting door ICT | 330 |
17.7. Andere patronen | 331 |
17.8. Conclusies | 332 |
18. NIEUWE SITUATIE, NIEUWE NORMEN | 333 |
18.1. Kenbaarheid van de data | 333 |
18.2. Kenbaarheid van de reikwijdte van een besluit | 333 |
18.3. Een recht op centrale correctie | 334 |
18.4. Rekenschap en rechtsbescherming vragen om procedurele eenheid | 335 |
18.5. Normen voor data-analyse of voor het handelen daarnaar? | 338 |
18.6. Recht om gehoord te owrden voor uitsluiting | 339 |
18.7. Conclusies | 340 |
19. NAAR EEN VOLWASSEN DIGITALE OVERHEID: DE POLITIEKE OPGAVE | 341 |
19.1. Neem democratische verantwoordelijkheid voor de digitale infrastructuur | 342 |
19.2. Neem verantwoordelijkheid voor het omzetten van de wet | 342 |
19.3. Neem verantwoordelijkheid voor gegevensuitwisseling | 342 |
19.4. Organiseer feedback | 342 |
19.5. Code = law | 343 |
19.6. Politieke bewustwording voor een volwassen digitale overheid | 343 |
COLUMNS DEEL 5 | 345 |
Hoe te bestellen
Volwassen digitale overheid is uitgegeven bij Boom Bestuurskunde.
ISBN: 978-94-6236-253-6 | € 68,25
eISBN: 978-90-5189-193-5 | € 68,25
Volg de masterclass
Kafka Academy
Een driedaagse masterclass leert je de kernconcepten op het snijvlak tussen digitale technologie en behoorlijk bestuur. In dialoog leer je casus analyseren en je een oordeel te vormen. En je leert nadenken over hoe toegankelijkheid, redelijkheid en andere publieke waarden vorm kunnen krijgen in de nieuwe context die de digitale transformatie schept. Hoe kunnen we optimaliseren op zowel een effectieve en rechtvaardige uitvoering, naast ook efficiëntie. Een masterclass over misschien wel de grootste kans voor de publieke sector op dit moment.
Steun Stichting Kafkabrigade
Stichting Kafkabrigade zou graag meer onafhankelijk denkwerk, onderzoekswerk en lobbywerk doen, zoals dit. Helpt u dat mogelijk maken? Elke bijdrage is welkom:
IBAN: NL60 ABNA 0627 8135 50
tnv. Stichting Kafkabrigade Amsterdam
Wat een verademing om @arjanwidlak zijn boek te lezen; ‘volwassen digitale overheid’, een feest der herkenning.We weten het,we zien dagelijks de gevolgen voor burger & maatschappij,stel voor om er nu echt wat aan te gaan doen #wendbarewetsuitvoering #commonground #regieopgegevens
— RonaldDamhof (@RonaldDamhof) February 3, 2022
@arjanwidlak 's eerdere boek 'De Digitale Kooi' is ook een pareltje. De Algemene Beginselen van Behoorlijke ICT zouden verplicht moeten worden voor iedere ambtenaar die ook maar iets met ICT te maken heeft.
— Wouter van Aerle (@woutervanaerle) January 27, 2022
Begonnen in ‘Volwassen digitale overheid’ van @arjanwidlak. Verplichte kost denk ik, nadat ik alleen nog maar de inleiding heb gelezen. pic.twitter.com/r8ka3pSb75
— Willy Tadema (@FrieseWoudloper) January 20, 2022
Vanmiddag digitaal aanwezig bij de boekpresentatie van ‘Volwassen Digitale Overheid’, van @arjanwidlak
— Nephtis Brandsma (@NephtisBrandsma) January 25, 2022
Wat mij betreft nu al een onmisbaar boek voor iedereen die te maken heeft met overheid en digitalisering. pic.twitter.com/RsHIKrHPpb
Tweets door @kafkabrigadeNet boekpresentatie van @arjanwidlak over https://t.co/5VF0B2Ku8e Was weer interessant, mooi dat er steeds breder draagvlak komt voor het kritisch bekijken en hopelijk systematisch verbeteren van de infrastructuur voor #digitaleoverheid
— Johan Groenen (@jpagroenen) January 25, 2022